Ofte stillede spørgsmål om bedømmelser

Bedømmelser bliver mere og mere almindelige på nettet. Firmaerne ønsker at vide, hvad du synes om dem, og andre forbrugere værdsætter at læse om dine oplevelser med firmaet. Man bliver tryggere ved at tage kontakt til firmaet.

Det er nemt at skrive en bedømmelse, der er til hjælp for andre forbrugere. Ganske kort handler det om at holde nedenstående punkter i baghovedet, så skal det nok blive en brugbar bedømmelse:

  • Det er DIN oplevelse. Din bedømmelse skal beskrive din helt egen, ærlige oplevelse af firmaet, deres produkter og service. Hold dig til sandheden og konkrete fakta, så kommer du langt.
  • Hvem kommer til at læse bedømmelsen? Firmaet selv, forhåbentligt. Men først og fremmest andre brugere på DeGuleSider.dk, så fokuser på at informere og hold dig til en civiliseret sprogbrug. Hele pointen er jo, at andre skal kunne forstå, hvad det handler om, når de læser din bedømmelse. Ville du selv sætte pris på at læse sådan en bedømmelse? Hvis ikke, så kan det måske være en god idé at fjerne nogle detaljer fra bedømmelsen. Lad være med at spamme. Én bedømmelse pr. firma er oftest rigeligt. Hvis du ønsker at skrive endnu en bedømmelse af det samme firma, skal den indeholde informationer, som ikke fandtes i din tidligere bedømmelse.
  • Vær relevant. En relevant bedømmelse beskriver over for andre, hvordan din oplevelse har været som forbruger, formuleret på en måde, der hjælper andre i deres valg. At skrive en bedømmelse af sit eget eller en vens firma er altså IKKE relevant. Baggrunden for bedømmelsen må heller ikke være at skade eller skamrose et firma. Sørg for at dine bedømmelser skiller sig ud og hjælper andre. Vi er meget restriktive, når det kommer til kommercielt eller internt indhold. Det er heller ikke relevant at fremhæve eller markedsføre andre firmaer i en bedømmelse.
  • Hvad er det jeg bedømmer? Du skal bedømme et firma eller en tjeneste – ikke mennesker. Undgå at nævne specifikke personer. Skriv hellere om selve serviceniveauet i stedet for at hænge servitricen ud. Du må heller ikke anklage firmaet for lovovertrædelser. Hvis du mistænker et firma for at bryde loven, bør du i stedet kontakte politiet
  • Hold dig inden for loven. Udover at det er ulovligt, så er bedømmelser, der indeholder trusler, had eller krænkelser på ingen måde konstruktive. Det gælder naturligvis også ejendomsretligt indhold.

Sletter I bedømmelser på Krak?

Selvom vi ikke har en særlig høj nedre grænse for længden af ​​en bedømmelse, så er vi restriktive, når det gælder meget korte bedømmelser. Vi mener helt enkelt, at det er bedre, jo mere information du deler.

Hvis der er nogen, der anmelder din bedømmelse som værende krænkende, kigger vi den igennem igen. Hvis der er noget, der er uklart, kontakter vi dig via mail og beder dig om at gøre det mere tydeligt, hvad du mener. Vi videregiver naturligvis ikke dine personoplysninger.

Såfremt vi ikke mener at din bedømmelse lever op til vore retningslinjer, sender vi dig en mail og forklarer hvorfor. Det giver dig mulighed for at skrive en ny bedømmelse, som fungerer bedre.

Hvis du selv støder på en bedømmelse eller et svar fra et firma, som du ikke mener er ok, kan du klikke på linket ’Anmeld bedømmelse’, så kigger vi nærmere på det.

Vores almindelige betingelser og den lange version af vores retningslinjer kan du læse her.

Vejledning omkring brugerbedømmelser

Anbefalinger fra en person til en anden har altid været en rigtig vigtig faktor i købsprocessen. Før internettet blev disse anbefalinger givet videre via mund til mund, og derfor var informationen begrænset til mindre kredse. I dag kan forbrugere skrive bedømmelser, som hele verden kan se via internettet – kredsen er blevet større og effekten af bedømmelserne meget stærkere.

I løbet af de sidste par år er mængden af brugerbedømmelser på internettet vokset markant - og der er ingen indikatorer, der siger, at denne tendens vil stoppe. Derfor er det vigtigt for enhver virksomhed at have en strategi for, hvordan man håndterer anmeldelser - positive som negative!

En bedømmelse (selv en negativ) kan være bedre end ingen bedømmelse.

Undersøgelser viser, at anmeldelser og ratings faktisk kan forøge salget i din virksomhed. Og desuden give kunderne vitale oplysninger, som nedsætter returneringsgraden og øger tilfredshed. Selv negative bedømmelser kan bidrage til at etablere troværdighed og tillid hos potentielle kunder, hvis virksomheden har givet kunden et ordentligt svar.

Positive anmeldelser kan hjælpe virksomheder med at tiltrække nye kunder. Når nye potentielle kunder søger efter produkter på nettet, dukker de positive anmeldelser også op. Kraks erfaringer med det tidligere site detHitter.dk er, at 75% (3 stjerner eller bedre) af anmeldelserne er positive. Derfor kan det have god mening at opmuntre sine kunder til at give en bedømmelse f.eks. via et link på sin hjemmeside.

Negative anmeldelser

Det er virkelig svært at tilfredsstille alle og ligegyldigt, hvad du sælger, vil der altid være kritikere. Kunder, som har haft en dårlig oplevelse, er mere tilbøjelige til at skrive en anmeldelse end kunder, der havde en god oplevelse med en virksomhed. Men negative anmeldelser er til en vis grad uundgåelige - ikke kun på DeGuleSider.dk, men på ethvert site med bedømmelser.

Af denne grund er det vigtigt at vide, hvordan man bør reagere på en dårlig anmeldelse. Her er et par råd:

Være proaktiv og ikke reaktiv

Hvis det sker, at din virksomhed får en negativ anmeldelse, er det vigtigt, at du er forberedt. Så du bør på forhånd have tænkt over:

  • Hvordan vil du reagere?
  • Hvem skal reagere?

Opfølgning på kritik

Du må ikke gemme dig og ingenting gøre. I tilfælde af kritik, er det vigtigt at reagere og implementere din ”kriseplan”. På Krak.dk er det nemt for dig som virksomhed at give et svar på bedømmelsen. Måske findes der et forslag til, hvordan du kan blive bedre i kritikken? Og måske vigtigst af alt: skriv ikke i affekt. Dit svar kommer til at agere som ambassadør for dit firma/varemærke - se det som en markedsføringskanal. Hvis kritikken ikke er reel og ikke i overensstemmelse med vores retningslinjer så fortæl os det, så vi kan fjerne bedømmelsen. Det samme gælder, hvis du har mistanke om, at nogen systematisk skriver dårlige bedømmelser af dit firma.

Tag kontrol over diskussionen

Når du svarer på en bedømmelse, så prøv at styre diskussionen hen mod de synspunkter du vil have frem. Vær tydelig og konkret. Det kan også være en god ide at tage diskussionen på din "hjemmebane" f.eks. på din blog eller hjemmeside. Tænk på at svaret ikke kun er til den person, som har skrevet bedømmelsen, men også for alle dem som læser bedømmelser af dit firma. Tænk på den gamle talemåde "Ærlighed varer længst". Mød kritik med konkrete og ærlige svar. Hav modet til at erkende fejl. Kunderne vil respektere dig for, at du har indrømmet at have fejlet Hvis du har fakta på din side, så brug dem i din tilbagemelding. Negative anmeldelser er ofte baseret på enkle misforståelser og kan nemt vendes til positive.

Hvordan finder jeg ud af, hvad der er skrevet om min virksomhed på nettet?

Følg med i, hvad der skrives om netop din virksomhed på nettet. På den måde er du bedre forberedt og behøver ikke at blive overrasket (der er mange steder, hvor der kan skrives anmeldelser). Vil du have en e-mail, hver gang din virksomhed modtager en ny bedømmelse på Krak? Skriv til os, så ordner vi det.

Vi har også samlet bedømmelser fra Google, Facebook, Tripadvisor og Foursquare i vores tjeneste ‘Synlighed på internettet’. Så får du et lettere overblik over, hvad der skrives om dig og din virksomhed på de største online anmeldelsessider. Vil du læse mere om anmeldelser og ‘Synlighed på internettet’?

Hvad gør Krak ved falske/grove/stødende bedømmelser?

For det første har vi indført Facebook indlogning for de brugere, som vil give en bedømmelse. For det andet fører vi løbende kontrol med de bedømmelser, der lægges op, så vi sikrer et sobert sprog. Ved anmeldelser fra andre brugere eller firmaet selv tager vi den enkelte bedømmelse op til evaluering og fjerner den hvis nødvendigt.

Er det lovligt at kommentere andre firmaer –hvornår er det injurier?

Brugeranmeldelser må ikke i sig selv være ulovlige, stødende, truende, krænkende, udtrykke had, eller indeholde materiale, der er ophavsretligt beskyttet. Og anmeldelser må heller ikke udstille personer eller repræsentanter for en virksomhed eller direkte indeholder oplysninger som navn eller personnummer. Hvis en bruger finder, at en eller flere brugeranmeldelser strider imod ovenstående, er der mulighed for at rapportere om misbrug. Vi vil herefter vurdere, om brugeranmeldelsen skal slettes.

Hvis vi mener, at din bedømmelse ikke lever op til vores retningslinjer, sender vi dig en e-mail, hvori vi forklarer hvorfor. På denne måde kan du skrive en ny anmeldelse, der fungerer bedre.