Tilbage til artikelarkiv
Dette indeholder sponsoreret indhold

Skab synlighed for din virksomhed med linkbuilding

Skab synlighed for din virksomhed med linkbuilding
Skab synlighed for din virksomhed med linkbuilding

Linkbuilding er en vigtig del af en digital strategi, men bliver ofte overset i mængden af andre digitale strategier og tiltag. Men det er en vigtig disciplin til at øge synligheden på Google og derved gøre mere opmærksom på sin forretning. Læs med i denne artikel om linkbuilding og bliv klogere på lige netop denne disciplin i en digital strategi.

Linkbuilding, der er en vigtig del af helt almindeligt SEO-arbejde, handler kort sagt om opbygge links fra andre, troværdige hjemmesider, som linker til din virksomheds hjemmeside. At få et link kan virke banalt, men kan være et vigtigt signal til Google om troværdighed og vigtige informationer på din side, som kan føre din virksomheds hjemmeside højere op på Google's søgeresultater. Og disse bedre placering er derved med til at skabe mere synlighed og større chance for flere salg på hjemmesiden. Men hvordan gør man dette bedst muligt eller kommer ordentligt i gang med det? Det vil denne artikel dykke nærmere ned i, så også du og din virksomhed kan mestre denne disciplin. 

Hvorfor er linkbuilding vigtigt?

Som sagt er det vigtigt med linkbuilding for at skabe troværdighed overfor Google, som skubber din virksomheds hjemmeside højere op i søgeresultaterne - som derved giver mere opmærksomhed og flere salg på hjemmesiden. Men det handler også om meget mere end det. 

Linkbuilding er nemlig også vigtigt, når andre læser de artikler, som linker til din hjemmeside, da de herved vil blive gjort opmærksom på din virksomheds hjemmeside, men også anse den som værende vigtig og troværdig. Dette vil også gavne og skabe tryghed, tro og købelyst hos forbrugerne, når de kommer ind på din virksomheds hjemmeside gennem et link fra en anden artikel, de læser og tror på. 

Derudover er linkbuilding også med til at åbne op for netværk. Netværk, som består af samarbejder med andre inden for samme branche eller influencere, bloggere og andre vigtige aktører, der kan skabe synlighed og opmærksomhed til din virksomheds hjemmeside. Sådanne samarbejder kan også på sigt fører til flere links, som kan være med til at skabe endnu mere opmærksomhed overfor kunder og troværdighed overfor Google.

Sådan kommer du og din virksomhed i gang med linkbuilding

Linkbuilding kan for mange virke abstrakt og komplekst først gang, de hører om det. Men når først, at det er blevet fortalt, og man selv har siddet med det - eller får hjælpe af professionelle bureauer - bliver det hele mere enkelt. Hvis du gerne vil i gang med linkbuilding, kommer der her nogle enkelte trin, du kan følge:

  1. Skab kvalitetsindhold: Indhold er kernen i selve linkbuilding, da det er vigtigt, at det, der skrives om og linkes til, er indhold, som er i høj kvalitet med gode tips, nyttig viden eller vigtige informationer. Jo bedre og mere relevant indhold er, desto større chance er der for, at Google også vil anse det som nyttig og troværdig viden, men også at andre vil linke til din virksomheds artikel eller hjemmeside. Har du en virksomhed omkring biludlejning eller omhandlende et busselskab, kan du linke fra hjemmesider om ruter i Danmark, biler, busser, transportmuligheder i byer e.l.
  2. Identificer relevante samarbejder: Find hjemmesider, blogs eller lignende, der beskæftiger sig med samme fagområder eller indhold, som din virksomhed gør. Derved bliver det nemmere og mere lige til første gang, man skal arbejde med linkbuilding, og lave relevante og ordentlige links med værdi. Opbyg gode relationer og skab samarbejder, hvor begge parter gavner af situationen.
  3. Analyser og hold øje med konkurrenter: Brug gerne værktøjer som Ahrefs og SEMrush til at analysere dine konkurrenter ift. linkbuilding, og hvor troværdige deres sider er, ifølge f.eks. Ahrefs. Det kan give dig inspiration til, hvad du er oppe imod, men også hvad du og din virksomhed skal fokusere på.

Hvordan du skaber links, der giver værdi

At skabe links - og ikke mindst artikler - der virker og giver værdi til din virksomheds hjemmeside handler ikke bare om at skrive noget eller bare at linke fra noget tilfældigt. Det handler om at skabe relevans, autoritet og "naturlighed". Det er nemlig altid bedre med kvalitet frem for kvantitet.

Når du skriver artikler, så husk som pointeret ovenfor at skrive om relevante emner, tips, viden m.m. og husk at linke fra relevante hjemmesider. Hvis din virksomhed sælger mobilcovers og lignende, kan du eventuelt skrive artikler om dette eller telefonnumre, de bedste telefoner e.l. Derudover bør du også helt kun linke fra side med høj autoritet. Hjemmesider med høj domæneautoritet værdsættes højere af Google, hvilket giver din virksomheds hjemmeside mere troværdighed og bedre placeringer på Google. Sidst, men ikke mindst, så undgå alt for kunstige links. Med det sagt menes der for meget brug af AI eller ved blot at spytte en masse links ud lige pludseligt, da det sender et "underligt" signal til Google om, at der kan være noget her, der ikke handler om kvalitet, men mere om kvantitet.

 

Ved at forstå vigtigheden af linkbuilding og dets mange muligheder og gevinster ved at arbejde med det, kan du og din virksomhed komme i gang med denne vigtige, digitale strategi. Derudover er det nærmest lige til at gå i gang med, idet du skal finde relevante hjemmesider/samarbejder at linke fra og ikke mindst skrive kvalitetshindhold for din virksomhed og dine samarbejdspartnere. 

Offentliggjort 08-Jan-2025