Ofte stillede spørgsmål om personsøgning og privatpersoner

Her har vi samlet almindelige spørgsmål og hjælp til de, der søger en privatperson eller som har spørgsmål til deres egen profil på Krak.dk

Hvad kan jeg søge på, når jeg leder efter en person på Krak?

På Krak.dk kan du søge på flere forskellige ting for at finde den rette person. Så selvom du mangler en del af et navn, kan du få det rigtige resultat, hvis du fx har den rigtige adresse. For at starte din søgning skal du indtaste for- og/eller efternavn i søgefeltet. Du kan også indtaste et telefonnummer eller mobilnummer.

På Krak kan du søge på: 

  • På Krak kan du søge på:
  • Fornavn
  • Efternavn
  • Telefon- og mobilnumre
  • Adresse/Gadenavn og by

Hvis du vil indsnævre din søgning, kan du indtaste gade, by eller postadresse. Først vises resultatet med nøjagtig stavning, derefter med lignende stavning

Hvordan får jeg et præcist resultat på Krak?

Når du foretager en simpel søgning efter personer, får du som regel nøjagtige resultater.

Hvorfor finder jeg ikke den jeg søger?

På Krak modtager vi data om på personer fra teleselskaberne og derfor kan det ske at du ikke kan finde den person du søger efter. Det kan der være flere årsager til:

  • Personens telefonnummer kan være hemmeligt og vises derfor ikke på søgetjenester.
  • Telefonabonnementet står måske i et andet navn end det, du søger på.
  • Personen er flyttet for nylig.

Hvor har I fået mit telefonnummer fra?

Vi viser telefonnumre, både private abonnementer og firmaabonnementer og du får derfor automatisk en personprofil, hvis du har et abonnement hos et af de større danske teleselskaber YouSee, Telia, CBB, 3, Telenor, Telmore m.fl.

  • De Gule Sider modtager information om telefonnumre og adresser fra de forskellige teleselskaber.
  • Oplysningerne er allerede offentlige og offentliggøres i flere medier, såsom TDC’s tjeneste 118.dk.
  • Ønsker du at oplysninger om adresse og nummer skal være hemmelige, skal dette meddeles teleselskabet.
  • Du kan ændre dine oplysninger på Krak.dk ved hjælp af NemID.

Hvordan ændrer jeg, som privatperson mine kontaktoplysninger på Krak?

For at ændre dine oplysninger kan du bruge vores Selvbetjening. Find dig selv her på Krak.dk og brug derefter NemID til at bekræfte din identitet.

Hvorfor er telefonnummeret på min virksomhed synligt, når du søger efter mig som privatperson?

Krak modtager en masse information direkte fra teleselskaberne. Disse oplysninger omfatter firmaabonnementer. Hvis du har firmabetalt mobil og ikke vises på Krak.dk kan du kontakte os via vores kontaktformular, så får vi dig oprettet.

Hvorfor finder jeg ikke mig selv på Krak.dk? 

Hvis du har et helt almindeligt mobilabonnement bør du kontakte dit teleselskab, da der kan være fejl så dine data ikke bliver leveret til Krak. Har du firmabetalt mobil oplever vi ofte at virksomhederne generelt får registreret disse numre som hemmelige. Er det tilfældet kan du kontakte os via vores kontaktformular så får vi dig oprettet.

Vil du ændre i de oplysninger, der kommer direkte fra teleselskabet?

Du har flere muligheder for at ændre på de informationer vi viser om dig. Vi modtager dine data fra dit teleselskab, så ændringer du angiver til dit teleselskab bør også blive opdateret på Krak.dk. Det er ikke alle teleselskaber der leverer daglige opdateringer, så er du flyttet kan der gå nogle uger inden opdateringen er kommet igennem på Krak.dk. 

Du kan også frit benytte vores Self Service hvor du med NemID/MitID kan logge ind og ændre eller slette dine oplysninger.

Hvor kommer oplysningerne om mig fra?

Oplysninger vedr personer kommer fra de største danske teleselskaber, samt gennem personernes egne rettelser via Kraks self løsning. Her er det muligt at logge ind med NemID/MitID og opdatere egne oplysninger. Læs mere her.

Jeg ønsker ikke, at mine oplysninger vises på Krak.dk, hvad gør jeg?

Oplysninger, vi modtager fra teleselskabet, gives med dit samtykke. Hvis du ønsker at tilbagekalde dit samtykke, skal du kontakte dit teleselskab, som så sørger for, at nummeret ikke bliver leveret til os i fremtiden. Du kan også ændre dine oplysninger ved hjælp af dit NemID. Besøg https://annoncering.krak.dk/kundeservice-privat og læs mere om, hvordan du ændrer eller opdaterer dine oplysninger på Krak.dk

Mine oplysninger på Krak.dk er ikke korrekte, hvad gør jeg?

Hvis oplysningerne er forkerte, kan du selv ændre dine oplysninger ved hjælp af NemID. Besøg vores kundeserviceside privat.

Hvordan sikrer Krak at der ikke er andre der ændrer mine oplysninger?

For sikker identificering af dig, som person i forhold til den person profil du ønsker at opdatere via vores Self Service, beder vi dig logge ind via NemID/MitID samt sender dig en en engangskode via SMS til din mobil. Ved denne to faktor godkendelse sikre vi der ikke er andre end dig der kan ændre dine data.

Hvordan behandler Krak mine persondata?

Kraks behandling af personoplysninger sker i overensstemmelse med vores privatlivspolitik. Hvis du har spørgsmål til persondatahåndtering, kan du kontakte vores Persondataombudsmand: personuppgiftsombud@eniro.com.